Het laatste deel van de reis...

25 oktober 2016 - Yangshuo, China

Vandaag hebben we onze laatste vrije dag in China meegemaakt van deze vakantie. Terwijl ik dit schrijf, zit ik buiten op het terras, het is donker en 26 graden. Er valt op dit moment een buitje, maar de regen is niet erg verfrissend. Zodra je buiten stapt voelt het alsof er een warme, wat vochtige, deken over je heen wordt gelegd.

Na het laatste verhaal kan ik vertellen dat beide telefoons het wateravontuur hebben overleefd. De Samsung heeft zich gelukkig goed hersteld. Toch wilden we (en zeker de kinderen) de rivier afzakken op een vlot, dus gisteren nogmaals een poging gewaagd. Na een wandeling van 10 minuten langs de rivier kwamen we bij het punt waar we de kaarten konden inleveren en stapten we al snel, direct vanaf de kant, op het vlot. Een geweldige ervaring die niet te beschrijven valt. Heerlijk rustig drijf je de rivier af en het enige wat je hoort is het zachte plonzen van de bamboestok die door de schipper met regelmaat in het water wordt gezet.

In de rivier zijn enkele kleine dammen gemaakt waar het water vervalt naar een lager deel en ook met het vlot ga je hier af. De bamboe vlotten drijven goed mee met de stroom en zijn erg sterk. Door de lengte kunnen ze het verval goed overbruggen en met een kleine plons ga je vervolgens weer verder. Vanaf de rivier kijk je naar de omgeving en is het alleen maar genieten. De tocht duurt ongeveer 40 minuten en daarna kun je middels een taxi of tuktuk terug naar het hotel. Wij hebben gekozen voor de tuktuk en dat is een erg leuke belevenis. Met een gangetje van 30 km/uur (herrie voor 80) al hotsend en schommelend terug naar het hotel.

Later zijn we naar het oude stadscentrum gereden waar een grote verzameling aan winkels was met bezoekersaantallen waar de Nederlandse middenstand alleen maar van kan dromen. We hebben rustig rondgekeken en enkele souvenirs gekocht. Terug in het hotel, met de taxi, hebben we heerlijk buiten gezeten aan de rivier waar we later ook weer heerlijk gegeten hebben. Dat wordt toch wat extra sportschool pakken in Nederland:)

Vandaag was eigenlijk een herhaling van gisteren. De kinderen vonden het vlotje varen zo leuk dat ze graag nog een keer wilden gaan. Dat hebben we dan ook zeker gedaan. Ook daarna weer even naar de stad voor een paar laatste zaken maar toch snel terug want het weer was vandaag drukkend warm. Maar het is helemaal goed zo. De omgeving is prachtig, het hotel geweldig maar na deze dagen is het goed om onze China reis af te sluiten.

Monique is reeds begonnen met de koffers terwijl ik dit verhaal maak en merk dat de ergste hitte weg begint te trekken. Morgenvroeg worden we om 10:00 opgehaald om naar het station te worden. Vervolgens met de trein naar Guangzhou waar we moeten wachten op ons vliegtuig naar Hong Kong. Zo rond 22:30h verlaten we dan China richting Hong Kong waar we moeten overstappen naar Amsterdam. Als de reis volgens plan verloopt dan zijn we donderdagochtend rond 09:00h weer op Nederlandse bodem. Rest alleen nog de auto ophalen en terug naar huis. Dat wordt een hele zit.

Maar het is een geweldige reis geweest, veel indrukken opgedaan en ook voor onze meisjes een enorme ervaring geweest om te zien, ruiken, horen en proeven waar ze vandaan komen. Nogmaals onze dank aan iedereen voor het meelezen en de reacties. Daar hebben wij erg van genoten.

Op weg voor het laatste deel, terug naar huis ...
Groeten vanuit een warm en vochtig Yangshuo :)

1. Martin en Ineke smit:
    25 oktober 2016
    wauw wat een mooie foto's en verhalen
    jullie zijn allemaal een prachtige ervaring rijker in het land van jullie dochters.
    wij wensen jullie een goede terugreis
    en tot ziens weer aan de Wanne ;)
  2. Hofleverancier:
    25 oktober 2016
    Alvast een hele goede terugreis gewenst!
  3. Bart & Ghua:
    25 oktober 2016
    Een hele goede reis thuiswaarts.
    Ook jullie bedankt voor de mooie verhalen en beelden.
    Groetjes en tot gauw
  4. Geurt en Tea:
    25 oktober 2016
    Wat een mooi verhaal weer.
    En wat Fijn dat jullie dit kunnen doen
    Voor jullie meisjes.
    Heerlijk dat ze er zo van genieten.
    Nu weer terug maar het Hollandse leven
    Een hele fijne terug reis.
    Ook mooie foto's helemaal vergeten.
    Groetjes van ons.
  5. Doortje Bouma:
    Indrukwekkende lichtshow.
    Prachtige verhalen en foto en video s.
    Een fijne terugreis!!
  6. Arie en Reinie:
    25 oktober 2016
    Prachtige foto's en mooie verhalen we hebben er van genoten, goeie en fijne terugreis !!!!groetjes Arie en Reinie
  7. Anke van Asselt:
    25 oktober 2016
    Fijn dat jullie met een goed gevoel terugkijken op de reis naar China. Ben ook erg benieuwd naar de verhalen van de meisjes!
    Goede reis terug en graag tot spoedig ziens!
  8. Bea Kolvoort:
    25 oktober 2016
    Goede terugreis en we zullen de verhalen zeker nog horen! Er is er hier één die niet kan wachten tot jullie weer terug zijn ...
  9. "Buurvrouw" Jannie:
    25 oktober 2016
    Het was fantastisch om zo mee te genieten van jullie reis naar China. Een goede terugreis en alvast een welkom thuis. Xx
  10. Gert en Ada de Boer:
    26 oktober 2016
    Wij hebben het erg leuk gevonden om jullie afgelopen 3 weken te volgen in China, wat een prachtig land. Fantastische foto"s en vidio"s en een compliment voor de schrijver, erg mooie verhalen. Kunnen jullie leuk op terug kijken.
    Goede reis terug en welkom weer in Holland
  11. Immy:
    26 oktober 2016
    Wat kun je leuk schrijven Henk, met veel plezier de reisverhalen gelezen, maar kom nu maar weer naar huis hoor, tis mooi geweest hihi tot snel en een goede reis terug xx Immy
  12. Andre & Nancy:
    27 oktober 2016
    Als jullie dit lezen zijn jullie alweer thuis. Is een mooie reis geweest. Kunnen jullie nog lang van nagenieten!
  13. Nicole:
    27 oktober 2016
    Welkom thuis!!!!!
  14. Jeannette Buitink:
    28 oktober 2016
    Eerst maar een welkom thuis. We hebben genoten van jullie verhalen. Sommige dingen zijn voor ons herkenbaar, maar het blijkt dat China toch uit verschillende culturen bestaat. Leuk. Ge heerlijk nagenieten.
  15. Annette:
    1 november 2016
    Wat een prachtige reis hebben jullie beleefd! Bedankt dat ik mee mocht gluren naar jullie avontuur!!