Het plannetje dat in het water viel ...

23 oktober 2016 - Guilin, China

Gisteravond zijn we aangekomen in Guilin. Vanuit de hogesnelheidslijn stond de gids alweer te wachten en we konden direct merken in een meer tropisch gedeelte te zijn, de temperatuur was 31 graden en met de auto op weg naar het hotel ongeveer 5 kwartier rijden. We hadden trouwens geluk dat we maar 2 grote koffers bij ons hadden want als de meisjes ook een eigen koffer bij zich hadden gehad, had het nooit in de auto gepast;)

Na 2 weken in China te zijn viel het ons op hoeveel mooier de omgeving en huizen hier zijn. Veel huizen zijn netjes gepleisterd en zien er verzorgd uit, straten schoon en goede wegen. Als je uit het raam kijkt zie je de bergen en wij zagen de zon langzaam achter de bergkam wegzakken.

Na ruim een uur gereden te hebben vertelde onze gids dat we op plaats van bestemming waren.
De koffers uitgeladen en op weg naar de receptie. Bij de receptie merkten we dat er blijkbaar iets niet klopte met onze reservering, maar ze gaven ons een drankje en konden even wachten terwijl dit uitgezocht werd. Na een kleine 10 minuten komt onze gids en vraagt of hij ons reisschema even mag zien en daarop stond heel duidelijk 'Mountain Retraite'. De gids keek in ons schema en begon te lachen en zij dat hij ons bij het verkeerde hotel had afgeleverd:). Was trouwens een mooie plek om te zien, maar de chauffeur had ondertussen onze koffers alweer ingeladen. Bleek dat hij in het verleden ook piccolo was geweest, maar ja, hij weet niet wat een Schokker in een koffer kan stoppen, dus het ging wel met wat steunen ;)

Waar ik voor de grap nog vroeg of we nu weer eerst 1,5 uur terug moesten, bleek het maar om 10 minuten te gaan en kwamen we aan bij ons hotel aan de Guilin River. Na het inchecken gingen we naar onze prima familiekamer en gauw door naar het diner. Ik kan me niet herinneren wanneer ik voor het laatst zo geweldig heerlijk heb gegeten. De bediening spreekt behoorlijk Engels en de kaart is een mengeling van de Oosterse en Westerse keuken en na 2 weken noodles heerlijk gegeten van kip in een paddestoel roomsaus. Alles vanuit eigen tuin met een groene insteek. Super!

Na een prima nacht zijn we begonnen met het ontbijt langs de rivier. Daar zagen we al veel vlotjes de rivier afgaan en zaten we heerlijk te ontbijten aan de voet van de rivier. De natuur is hier erg mooi met veel grote vlinders, libelles en prachtige bloemen. Na het ontbijt wilden we ook met een vlotje afzakken en nadat we bij de receptie een en ander gevraagd hadden zijn we op weg gegaan. Bij het startpunt merkten we dat dit heel toeristisch is want er lopen heel veel verkopers die van alles aan je kwijt willen, maar al gauw stonden we klaar voor vertrek. Omdat er maar twee personen op een vlot kunnen, moesten we de boel opsplitsen dus Mi Kee en ik zouden een vlot pakken en Momique en Yu Mei de andere.

Hoewel we vroegen of we bij elkaar konden blijven en de schippers driftig ja ja aan het knikken waren had onze schipper al flinke haast om naar het vlot te komen. Monique en Yu Mei stapten via de wal aan boord maar wij moesten via 3 vlotten naar achter en toen zijwaarts overstappen. Bij het zijwaarts overstappen gingen de vlotten echter uit elkaar dus zowel Mi Kee als ik en de schipper gingen richting gestrekte spreidstand en de schipper hopte toen snel terug op zijn vlot, maar helaas was dat voor ons niet mogelijk en stapten wij dus in het water. De diepte was ongeveer 1 meter dus op zich niet zo heel erg, echter de telefoons vinden dat niet leuk en die van mij was echt goudvis aan het spelen en Mi Kee had haar telefoon om haar nek en die bleef nog wel een beetje drijven.

Maar we waren hier natuurlijk niet erg blij en terwijl de schipper van Monique dacht om snel weg te varen, begreep zelfs hij, met nul kennis van de Nederlandse taal dat dat dus niet ging gebeuren. Wij vervolgens naar de kant en werden naar een hokje begeleid waar ook politie was en zij hebben ons terug gebracht naar het hotel en helpen op dit moment mee om de telefoons weer te reanimeren. Eerste indruk is dat de kwaliteit van een Doogee onder water ook beter is dan Samsung. Die van mij was echt dood en de Doogee had nog leven. Na ongeveer 2,5 uur werden de telefoons weer afgeleverd en beide telefoons leken weer te leven al bleek dat mijn telefoon niet op zijn scherm reageerde. De telefoon van Mi Kee leek het een stuk beter te doen, maar hadden het idee dat er toch wat haperingen waren, maar toch Doogee - Samsung: 2-0. De politieman heeft de telefoons opnieuw even meegenomen, maar ga er even vanuit dat ik de komende dagen echt onbereikbaar ben...

Was trouwens wel zo slim geweest om voor ons vertrek een cloud backup in te stellen dus alle foto's en video's zijn bewaard :)

Vanavond gaan we naar de Lightshow en genieten van deze mooie omgeving zonder gestoord te worden door de telefoon ;)

Vanaf een paradijselijk Guilin iedereen de hartelijke groeten en ook iedereen bedankt voor de leuke reacties. We genieten erg van de commentaren, dus dank daarvoor.

1. Geurt en Tea:
    23 oktober 2016
    Wat een mooi verhaal, geniet er nog maar van.
    Dat doen wij ook van jullie mooie verhalen en foto's.
    Groetjes van ons
  2. Janny Reinders:
    23 oktober 2016
    Wat weer een belevenis! En deze keer dus geen foto's bij het verhaal!? Wij wensen jullie nog een paar fijne dagen daar!
  3. "Buurvrouw" Jannie:
    23 oktober 2016
    Jeetje weer een indrukwekkende belevenis. Blijft toch schrikken als je op deze manier te water raakt. En zeker wanneer je telefoon daarbij betrokken is. Hopen dat ook hij dit avontuur overleeft. Xx
  4. Anke van Asselt:
    23 oktober 2016
    Dat was even pech! Maar jullie kunnen er vast nog lang om lachen! Veel plezier verder!
  5. Nicole:
    23 oktober 2016
    Nu zijn we toch wel een beetje gezond-jaloers :-) Bij het zien van deze prachtige foto's, moeten we weer denken aan ons verblijf in Yangshou/guilin. Wat is het daar toch prachtig hé? Ook wij hebben toen iedere ochtend aan de rivier gegeten. Wat zullen jullie daar genieten! Ik heb nog nooit zoveel gefietst als daar! :-) groetjes uit Kerkrade
  6. Arie en Reinie:
    23 oktober 2016
    Dat was wel een hele belevenis, maar gelukkig is verder alles goed gekomen, we wensen jullie nog een paar fijne dagen toe en geniet ze !!!! Groetjes Arie en Reinie
  7. Kimmie:
    24 oktober 2016
    Wat een pech!

En de groetjes van mijn moeder !

(Wauw ik heb het een keer onthouden)
  8. Ghua:
    24 oktober 2016
    Jeetje dat is echt minder! Gaan jullie nog voor een herkansing?